Metodestærk praktikant til analyse og evaluering i Røde Kors Hovedstaden

Som praktikant i Røde Kors Hovedstaden er du med til at gøre en forskel for de mest udsatte og sårbare i Hovedstaden samtidig med, at du får erfaringer med arbejdet i en af verdens største NGO'er. Du får et formaliseret praktikforløb med masser af faglig udfordring og med en løbende dialog om arbejdsopgaver og forventninger - og ikke mindst bliver du en del af super spændende projekter med store frihedsgrader i opgaveløsningen.

Vores bærende princip er medmenneskelighed gennem frivillig indsats. Ved at yde en lokal indsats kan vi være med til at gøre hverdagen en smule lysere for mennesker i nød. Vi er omkring 2.100 frivillige og 25 medarbejdere.

Røde Kors Hovedstaden har et strategisk mål om at undersøge nytteværdien af vores arbejde. Både værdien af det konkrete sociale arbejde for de mest udsatte og sårbare i vor by. Og arbejdet med at indsamle midler til hjælpearbejdet i form af fundraising og salg af genbrugsvarer i vores 14 butikker.

Røde Kors Hovedstaden leder efter en dedikeret praktikant, der ønsker at dygtiggøre sig og bruge sine akademiske kompetencer i praksis ved at gennemføre analyser, evalueringer og forskellige former for dokumentationsarbejde. Praktikanten skal have grundlæggende viden om såvel kvantitative som kvalitative metoder – og meget gerne være godt kendt med Excel på forhånd. Herudover ønsker vi en praktikant, som går til sit arbejde med høj grad af systematik og akkuratesse.

Arbejdsopgaverne kan omfatte:

• Analyseopgaver og evalueringer
  • Udarbejdelse af spørgeskemaer og gennemførsel af surveys
  • Planlægning og gennemførsel af interview-opgaver
  • Udvikling og kvalitetssikring af databaser og dokumentationssystemer
  • Formidling af resultater til forskellige målgrupper
  • Koordinering, planlægning og afvikling af analyseprojekter.

Praktikantens profil

Du læser på universitetet, hvor du er i gang med at dygtiggøre dig udi dit fag, som sikkert er sociologi, sociale interventionsstudier, socialvidenskab, pædagogik, antropologi eller lignende. Du er ved at afslutte din bachelor eller i gang med kandidatuddannelsen. Du er fagligt dygtig og ikke bange for at møde nye mennesker eller tage fat, hvor der er mest brug for det. Ikke mindst kan du som menneske stå inde for Røde Kors’ principper og værdier.

Hvad får du ud af det?

• Relevante og interessante opgaver, som vil løfte dig fagligt og personligt.
  • Stor erfaring med at arbejde med frivillige.
  • En gylden mulighed for at snuse til livet som konsulent i en NGO.
  • Et lærerigt forløb, hvor du vil blive taget seriøst og have mange selvstændige opgaver.
  • Tæt sparring med din praktikvært, så du opnår personlig og faglig udvikling.

Vilkår for praktikopholdet

Praktikopholdet er ulønnet. Røde Kors Hovedstaden stiller arbejdsplads til rådighed med pc, printeradgang, evt. tjenestetelefon mv.

Praktikperioden er fra mandag den 5. februar til 29. juni 2018. Da praktikken er ulønnet, er vi selvfølgelig fleksible med hensyn til evt. studieaktiviteter eller studiejob.

Arbejdsstedet er vores kontor på Nordre Fasanvej 224, 2200 København N – lige ved Nørrebro Station.

Hvem er vi?

Røde Kors Hovedstaden er den største lokalafdeling under Røde Kors i Danmark. Vores arbejde handler altid om at hjælpe de mest sårbare i de fire kommuner – København, Frederiksberg, Tårnby og Dragør – som vi dækker. Over 2.100 frivillige ildsjæle er aktive i de over 40 sociale aktiviteter, der findes i Røde Kors Hovedstaden. Arbejdet spænder bredt, og vores aktiviteter har blandt andet fokus på akut hjælp, ensomhed, netværk og integration. Sidste år hjalp de frivillige over 11.000 sårbare.

Læs mere om vores arbejde her: http://hovedstaden.drk.dk/

Følg os på Facebook her: https://www.facebook.com/rode.kors.hovedstaden/

Løbende
05-02-2018