Frivilligkoordinator til Røde Kors Hovedstaden

Alsidigt job som frivilligkoordinator i Røde Kors Hovedstaden

Mange udsatte københavnere oplever, at deres sociale og familiære netværk er svækkede. Røde Kors Hovedstaden arbejder derfor for, at alle kan deltage i aktive, meningsfulde fællesskaber.

Røde Kors Hovedstaden gennemfører en række aktiviteter, hvor frivillige giver mennesker med noget svært i livet nye relationer og en plads i fællesskabet.

Børn og voksne i udsatte familier mødes i Familienetværket, hvor de henter styrke og støtte til at være familie. Ensomme midt i livet mødes i Værket, hvor de får konkrete redskaber, som kan bringe dem videre i livet og hjælpe til at bryde ensomheden.Sårbare gravide eller nybagte mødre møder andre i samme situation i Babynettet, hvor frivillige står klar med omsorg og opbakning. De frivillige venskabsfamilier giver nye danskere erfaring med dansk kultur, sprog og traditioner - og samtidig knyttes nye venskaber og netværk. For blot at nævnte nogle få eksempler på, hvordan Røde Kors Hovedstadens frivillige støtter og styrker mennesker i marginale positioner ved at skabe aktive, meningsfulde fællesskaber og nye stærke relationer.

Røde Kors Hovedstadens arbejde udføres af mere end 2.000 frivillige, som understøttes af et lønnet sekretariat. Til at understøtte det frivillige sociale arbejde, søger vi en lønnet frivilligkoordinator, som skal koordinere det frivillige arbejde, løfte administrative opgaver, tage del i forskellige kommunikationsopgaver og efter behov i det konkrete sociale arbejde. Kort sagt skal man være den, der får dagligdagen til at hænge sammen for både frivillige og deltagere i de sociale aktiviteter.

Frivilligkoordinatorens opgaver vil omfatte:

• At sikre drift og kontinuitet i aktiviteterne, herunder varetage et frivilligt lederhverv i en periode, hvis posten ikke er besat.
  • At stå til rådighed, følge op, assistere og støtte op om de frivilliges arbejde.
  • Rekruttering af frivillige; f.eks. udarbejdelse af opslag, afholdelse af samtaler, udarbejdelse af kontrakter og diverse opfølgning.
  • Koordinering og planlægning af sociale aktiviteter, fx sommerferielejre, udflugter, julehjælp.
  • Modtagelse og håndtering af telefonopkald, gæster og mails.
  • Udarbejdelse og udsendelse af materialer til samarbejdspartnere.
  • Udarbejdelse af dokumentation.
  • Lejlighedsvis arbejde ”i marken” ved f.eks. uddeling af julehjælp eller afholdelse af sociale aktiviteter.

Vi ønsker en frivilligkoordinator, der:

• Har erfaring i at arbejde med frivillige eller selv har arbejdet som frivillig over en længere periode.
  • Har erfaring fra social og integrationsområdet.
  • Har viden om udsatte og sårbare menneskers muligheder og livskvalitet.
  • Kan kommunikere klart og præcist på skrift og i tale – også foran en gruppe af mennesker.
  • Har en struktureret og systematisk tilgang til sit arbejde.
  • Er superbruger i Officepakken og gerne med kendskab til Podio eller andre dokumentationssystemer.
  • Kan manøvrere i en til tider meget travl hverdag med ro og med et stort smil.
  • Har et positivt sind og ønske om at gøre en forskel for udsatte københavnere.

Stillingen er en fuldtidsstilling. Lønmæssigt indplaceres stillingen som kontorfuldmægtig i Finansministeriets lønoversigt skalatrin 27–38, afhængig af erfaring og kvalifikationer. Arbejdstiden vil primært ligge i dagtimerne, men der vil også forekomme aften og weekendarbejde.

Røde Kors Hovedstaden har eksisteret siden 1917 og er den største lokalafdeling under Røde Kors i Danmark. Røde Kors Hovedstaden dækker København, Frederiksberg, Tårnby og Dragør kommuner.

Det bærende princip hos Røde Kors Hovedstaden er medmenneskelighed gennem frivillig indsats.

Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte til udviklingschef Ole Mikkelsen på 5192 6100 eller sekretariatschef Pernille Scheel på 4077 6992

Tiltrædelse 1. februar 2018, evt. tidligere.

12-12-2017
01-02-2018