Socialrådgiver til hjemløseområdet

Mere end 3.000 mennesker i Hovedstadsområdet har ikke et hjem, de kan kalde deres eget. De fleste bor på et herberg, nogle på en sofa, andre bor på gaden. Mange af dem har andre svære ting i deres liv som f.eks. misbrug, psykisk sygdom, økonomiske problemer eller et liv med mange brudte relationer. Røde Kors Hovedstaden opruster nu indsatsen for at give disse mennesker et bedre liv.

Røde Kors Hovedstaden har flere hjemløseindsatser. Vi driver et herberg for kvinder i Hvidovre og en sygeplejeklinik i samarbejde med Hus Forbi. Vi har også etableret Kanten, som er et aktivitetshus for hjemløse unge. Her kan de unge blive en del af et fællesskab, hvor der bliver støttet op og givet plads. Kanten ligger i Bragesgade på Nørrebro. Vi står også bag Omsorgscenter Thorsgade, der henvender sig til hjemløse voksne, som bliver udskrevet fra hospitaler – færdigbehandlede, men ikke raske. Omsorgscenterets frivillige giver socialfaglig vejledning og sørger for ro og pleje i op til to uger, mens man kommer til hægterne.

Røde Kors Hovedstaden igangsætter i 2018 en ny indsats, hvor frivillige familier med hjerterum og en ekstra seng i overskud i nogle måneder giver husly til en hjemløs ung.

Til at tage del i arbejdet med den nye ungeindsats, på Kanten og på Omsorgscenter Thorsgade søger vi en socialrådgiver, som skal yde socialrådgivning og understøtte det frivillige arbejde. Medarbejderens arbejdsopgaver vil spænde fra direkte borgerkontakt til koordinering af det frivillige arbejde, herunder uddannelse, rekruttering og fastholdelse af frivillige. Stillingen omfatter også samarbejde på tværs af de forskellige aktører på hjemløseområdet i København. Medarbejderens opgaver skal bl.a. samarbejde med Københavns Kommune om at identificere de unge, som kan drage fordel af den nye ungeindsats.

Medarbejderens arbejde vil være fordelt mellem opgaver i den nye ungeindsats, på Kanten og i Omsorgscenter Thorsgade.

Arbejdsopgaverne i den nye ungeindsats omfatter:

• Etablering af den nye indsats i tæt samarbejde med projektledelsen på Røde Kors landskontor
  • Rekruttering af frivillige familier og frivillige aktivitetsledere
  • At motivere, vejlede og inspirere frivillige i deres arbejde
  • Identificere unge, som kan have gavn af indsatsen
  • Matchning af unge med frivillige familier
  • At etablere nye samarbejder på tværs af offentlige aktører og civilsamfund – bl.a. med Københavns Kommune.

Arbejdsopgaverne på Kanten og i Omsorgscenter Thorsgade omfatter:

• Sagsbehandling og rådgivning af borgerne, med et særligt fokus på Serviceloven
  • Indgå i relationsarbejde
  • At give socialfaglig sparring til ansatte og frivillige
  • At motivere, vejlede og inspirere frivillige i deres arbejde
  • Kvalitetssikring og videreudvikling af den tværfaglige indsats
  • Tage del i de daglige praktiske opgaver.

Vi søger en uddannet socialrådgiver med relevant erfaring fra hjemløseområdet. Vi forventer, at du har erfaring med koordinering af tværfaglige sociale indsatser samt erfaring fra frivilligt arbejde – gerne med ledelse af frivillige. Den rette kandidat skal have en personlig robusthed og gennemslagskraft. Og kunne bevare overblikket i tilspidsede situationer og i en hverdag, hvor ikke alle rammer er sat på forhånd.

Vi søger derfor en kandidat som:

• Er uddannet socialrådgiver med erfaring fra hjemløseområdet og gerne myndighedsområdet
  • Har indgående kendskab til Serviceloven
  • Har erfaring fra frivilligt arbejde/frivilligledelse
  • Har forståelse af vigtigheden af relationsarbejde
  • Evner konflikthåndtering
  • Har erfaring med koordinering af tværfaglige projekter med et fokus på det enkelte menneske
  • Har gennemslagskraft og besidder overblik i en omskiftelig hverdag
  • Er udviklingsorienteret
  • Har humor og befinder sig godt i et uformelt arbejdsmiljø.

Stillingen er en fuldtidsstilling, der er tidsbegrænset til 31.12.2020. Løn ifølge overenskomst. Arbejdstiden vil primært ligge i dagtimerne, men der vil også være aften- og weekendarbejde samt periodevis merarbejde. Der ydes rådighedstillæg herfor.

Arbejdsstedet vil både være Kanten, Omsorgscenter Thorsgade og Røde Kors Hovedstadens sekretariat. De tre steder ligger alle indenfor gåafstand fra hinanden på Nørrebro.

Røde Kors Hovedstaden har eksisteret siden 1917 og er den største lokalafdeling under Røde Kors i Danmark. Røde Kors Hovedstaden dækker København, Frederiksberg, Tårnby og Dragør kommuner. Omkring 2.500 frivillige tager del i vores arbejde på tværs af vores 40 forskellige aktiviteter.

Det bærende princip hos Røde Kors Hovedstaden er medmenneskelighed gennem frivillig indsats.

Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte daglig leder af Omsorgscenter Thorsgade Jannie Juhlin på 2811 1261 eller daglig leder af Kanten, Anne Katrine Sørensen på 2892 0848. Du kan også kontakte udviklingschef Ole Mikkelsen på 5192 6100.

Tiltrædelse: 1. april 2018.

Ansættelsessamtaler forventes afholdt fredag den 23. februar.

20-02-2018
01-04-2018