Praktikant i International afdeling

Vil du være med til at sikre og udvikle stærke partnerskaber med danske fonde og andre Røde Kors selskaber til fordel for Røde Kors’ internationale arbejde?

I Røde Kors’ internationale afdeling søger vi en praktikant, der kan hjælpe os med at pleje de fonds-  og andre Røde Kors-partnerskaber vi allerede har, samt støtte arbejdet i at opsøge og udvikle nye muligheder.

Røde Kors har samarbejder i godt 20 lande i Afrika, Asien, Mellemøsten og Europa, og med en omsætning på 750M DKK om året, når vi ud til mange millioner mennesker med behov for nødhjælp og udvikling. Vi har stærke partnerskaber med donorer som Danida og EU og i stadigt stigende grad private virksomheder, andre organisationer og forskningsinstitutioner. Vi fokuserer netop nu på at diversificere finansieringen og vores partnerskaber yderligere. Til det søger vi en praktikant med friske øjne på kommunikation og rapportering til fonde, virksomheder og andre Røde Kors selskaber samt til at støtte op om afdækningen af nye muligheder.

Som praktikant vil du bl.a.:

• Støtte udviklingen af nye ansøgninger, præsentationer og pitches til fonde og Røde Kors selskaber i tæt samarbejde med vores landekontorer.
  • Opretholde en rapporteringsplan på alle fondsbevillinger samt sikre rettidige afrapporteringer og kommunikation med fondene og Røde Kors selskaber.
  • Støtte og videreudvikle Røde Kors’ plan for at engagere sig med nye fonde og Røde Kors selskaber.
  • Bistå i det generelle fundraising-arbejde for international afdeling.

Den rigtige kandidat:

• Er i gang med en relevant videregående uddannelse (eksempelvis kommunikation, samfundsvidenskabelig, eller udviklingsstudier).
  • Interesserer sig for humanitært- og udviklingsarbejde.
  • Er stærk til at skrive og læse både dansk og engelsk, da dette er afgørende for rapporterings- og ansøgningskrav hos danske fonde.
  • Har flair for at udarbejde analyser og skabe oversigter.
  • Er i stand til at arbejde uafhængigt og samarbejde med en række interessenter både ude og hjemme.

Din fremtidige arbejdsplads

Du vil blive en del af teamet under enheden for Partnership & Compliance i Røde Kors’ internationale afdeling. Teamet er bindeled mellem medarbejderne i felten og vores vigtigste samarbejdspartnere, da vi sørger for at udvikle, inspirere og styrke samarbejdet med blandt andre Udenrigsministeriet, EU og den private sektor. De selvsamme partnere stiller krav, som vi i Partnership & Compliance hjælper med at løfte, så vi sikrer effektivt udviklings- og humanitært arbejde af høj kvalitet. Partnership & Compliance hjælper med til at sikre at arbejdsgange lettes og strømlines, kvaliteten af vores programmer styrkes og at vi monitorerer, evaluerer og dokumenterer vores arbejde, så vi kan lære fra vores erfaringer og forankre den viden bredt i og uden for organisationen.

Opgaverne i Partnership & Compliance kan være højtravende med fokus på strategier, advocacy og sektorstandarder og nede på jorden med rapporter og problemløsning, så vi kommer uden om de benspænd, der naturligt opstår, når vi implementerer projekter i verdens brændpunkter. Du får dermed et stort indblik i organisationen og direkte kontakt med både fonde og de projekter, vi implementerer. Partnership & Compliance-enheden består af 12 medarbejdere med forskelligartet baggrund og erfaring, med masser af humor tilfælles og stærke holdninger til det arbejde, vi udfører.

Røde Kors er altid til stede. Vi er verdens største humanitære organisation med 11 millioner frivillige i 191 lande.

Vi tilbyder

Stillingen er en praktikstilling på ca. 30-37 timer om ugen med fleksibilitet i forhold til dit studie. Praktikstillingen er ulønnet, men der er gratis frokost på kontoret.

Stillingen vil henvise til Jakob Harbo, chef for Partnership & Compliance-enheden, mens den daglige vejledning og support vil være hos partnerskabsrådgiver Cecilie Dinesen. I begyndelsen af praktikperioden lægger vi sammen en overordnet plan for dine arbejdsopgaver og læringsmål, der løbende vil blive fulgt op på. Der vil også blive afholdt en afsluttende samtale, hvor vi sammen evaluerer praktikforløbet. Der er mulighed for grundig sparring undervejs om din praktikopgave samt mulighed for at deltage i og få indblik i mange forskellige faglige netværk, dygtige kollegaers viden og lære af konkrete erfaringer fra vores operationer ude i verden.

Ansøgning og yderligere information

Hvis du ønsker at vide mere, bedes du kontakte Cecilie Dinesen, partnerskabsrådgiver, cedin@rodekors.dk

Datoerne for ansættelsen er hvis muligt for ansøger 01.02.2022 – 30.06.2022, og vi forventer, at interviews finder sted i starten af november. Stillingen skal ansøges via vores hjemmeside www.rodekors.dk/job.

Praktikant

Fuldtid