Røde Kors Hovedstaden

Praktikant til de sociale indsatser

Skal dit praktikophold gøre en forskel for de mest udsatte og socialt sårbare i hovedstaden? Røde Kors Hovedstaden søger en praktikant til det sociale område for forårssemestret 2022.

Har du en viden om og interesse for socialt arbejde, går du analytisk og metodisk til værks og er du anerkendende og rummende i mødet med andre mennesker? Røde Kors Hovedstaden søger lige nu den helt rette praktikant til understøttelse og udvikling af vores sociale indsatser.

Som praktikant hos os får du mulighed for selv at være med til at sætte rammerne for dine opgaver i det halve år, du er en del af Røde Kors Hovedstaden.

Opgaverne kunne for eksempel være:

• Evaluering og opfølgning på nye og eksisterende indsatser og tiltag på det sociale område
  • Planlægning af uddannelse, seminarer og workshops for både frivillige og deltagere
  • Planlægning, gennemførelse og evt. deltagelse i arrangementer for socialt udsatte (eksempelvis weekendture og udflugter)
  • Udvikling og koordinering af frivilligt socialt arbejde i samarbejde med frivilliggrupperne i aktiviteterne
  • Opsøgende arbejde blandt både nye og eksisterende målgrupper og samarbejdspartnere
  • Undersøgelse af behovet for yderligere evalueringer i aktiviteterne på det sociale område

Lidt om os

Røde Kors Hovedstaden er den største lokalafdeling under Røde Kors i Danmark med næsten 3.000 frivillige og ca. 30 medarbejdere. Vores arbejde handler om at skabe fællesskaber for de mest sårbare og at give dem den støtte og omsorg, de har brug for.

De mange frivillige ildsjæle er aktive i næsten 50 sociale aktiviteter som blandt andet har fokus på akut hjælp, ensomhed, netværk og integration. Sidste år hjalp de frivillige over 7.000 sårbare.
Du kan læse meget mere om vores aktiviteter her: http://hovedstaden.drk.dk/

Lidt om dig

Du læser på universitetet – formentlig inden for fag som sociologi, sociale interventionsstudier, socialt arbejde, socialvidenskab, pædagogik, antropologi eller lignende. Du er ved at afslutte din bachelor eller i gang med kandidatuddannelsen.

Vi søger en praktikant med interesse og viden indenfor socialt arbejde, erfaring med samfundsvidenskabelige metoder, med god analytisk sans og en systematisk tilgang til arbejdet.

Du er fagligt nysgerrig og ikke bange for at møde nye mennesker eller tage fat, hvor der er mest brug for det. Ikke mindst kan du som menneske stå inde for Røde Kors’ principper og værdier.

What’s in it for you?

Som praktikant på det sociale område vil du blive en del af teamet, der arbejder med Røde Kors Hovedstadens frivillige arbejde for socialt udsatte grupper. I foråret 2022 vil du fortrinsvis blive knyttet til opgaver, hvor vi hjælper familier og der er også plads til opgaver med andre udsatte grupper, alt efter dine særlige interesser og behovet for hjælp i det hele taget, også i form af ad hoc opgaver.

Praktikopholdet er ulønnet. Røde Kors Hovedstaden stiller arbejdsplads til rådighed med pc, printeradgang og tjenestetelefon. Arbejdsstedet er vores kontor på Nordre Fasanvej 224, 2200 København N – lige ved Nørrebro Station.

Praktikperioden løber som udgangspunkt fra 2. februar til 29. juli 2022. Da praktikken er ulønnet, er vi selvfølgelig fleksible med hensyn til evt. studieaktiviteter eller studiejob.

Som praktikant hos os kan du også være sikker på at få:

• stor erfaring med at arbejde med frivillige
  • en gylden mulighed for at snuse til livet som konsulent i en NGO og det netværk, der følger med
  • tæt sparring med din praktikvært, så du opnår personlig og faglig udvikling
  • medbestemmelse og mulighed for mange selvstændige opgaver
  • og viden om, at din indsats er med til at gøre en forskel for socialt udsatte i hovedstaden

Praktik

Fuldtid