Praktikant til analyse- og evalueringsopgaver

Er du analytisk og metodisk stærk? Ønsker du at få konkret erfaring med at anvende dine analysekompetencer i verdens største humanitære hjælpeorganisation? Vil du være med til at undersøge og dokumentere, hvilken forskel Røde Kors’ sociale arbejde gør for børnefamilier og kvinder, der lever i socialt udsatte positioner i Danmark? Så er du måske vores nye praktikant i forårssemesteret 2023.

Gennem vores familieindsatser i Røde Kors bliver familier i udsatte positioner og kvinder, der har været udsat for vold støttet af frivillige med udgangspunkt i både familiernes situation og de ressourcer, de råder over. Vi skaber meningsfyldte medmenneskelige fællesskaber og finder sammen med familierne en vej ud af en fastlåst situation.

Du vil blive en del af Familiesektionens analyseteam bestående af fire konsulenter, der understøtter evaluering, analyse, dokumentation og viden i sektionen.

Dine opgaver

Som praktikant vil du arbejde tæt sammen med analysekonsulenterne i familiesektionen og understøtte og varetage opgaver, der inkluderer:

• Bidrage til evaluering og dokumentation af familiesektionens indsatser, herunder:
    • Hjælp til vores årlige statusrapporter
    • Udarbejdelse af evaluering, analyser og behovsafdækning
    • Kvantitativ og kvalitativ dataindsamling
    • Analyse og formidling
    • Hjælpe og understøtte sektionens medarbejdere med viden, research og dokumentation

Du vil også komme til at arbejde sammen med sektionens øvrige kollegaer (projektledere, udviklings- og fagkonsulenter, studentermedhjælpere) og deltage på fælles møder, workshops og seminarer, hvor vi sammen udvikler og drøfter vores arbejde, fagfelt og samarbejde.

Som praktikant i familiesektionen kan du svare ja til, at du:

• Er i gang med overbygningen på en relevant videregående uddannelse (fx statskundskab, sociologi, antropologi eller lignende)
  • Har metodiske kompetencer inden for både kvantitative og kvalitative metoder
  • Er hjemmevant i Excel
  • Har erfaringer med SurveyXact eller andre survey-programmer
  • Har viden om og interesse for familier i udsatte positioner og kvinder udsat for vold
  • Trives med samarbejde, men har mod på at løse opgaver selvstændigt
  • Er god til at formulere dig på skrift og i tale
  • Trives med alsidige arbejdsopgaver, der rummer både komplekst analysearbejde og fx indtastning af spørgeskemaer i SurveyXact
  • Har erfaring fra en lignende studenterstilling
  • Har viden om frivilligt arbejde – eller mod på at få det

Din kommende arbejdsplads

Røde Kors er verdens største humanitære hjælpeorganisation. I over 150 år har vi hjulpet nødlidende uden at skele til religion, etnicitet eller politisk overbevisning. I dag er vi over 30.000 frivillige alene i Danmark og har over 100 millioner støtter i hele verden. Du bliver en del af Familiesektionen, der består af ca. 28 kollegaer, herunder fire analysekonsulenter, der vil være dine primære samarbejdspartnere og en af dem vil fungere som praktikvejleder. Familiesektionen er forankret i Røde Kors’ Nationale afdeling, der består af ca. 100 kollegaer.

Ansættelsesforhold

Perioden løber fra 1. februar 2023 til og med 30. juni eller efter anden aftale. Der er tale om et fuldtidsforløb, men vi tilbyder stor fleksibilitet i forhold til arbejdets tilrettelæggelse, således at det evt. er muligt at følge et fag ved siden af. Stillingen er ulønnet, men vi giver frokost. Stillingen er placeret på Røde Kors’ landskontor i København, men der kan forekomme møde og rejseaktivitet, også uden for normal arbejdstid.

Ansøgningsfristen er den 11. oktober og vi afholder samtaler i uge 43/44. Yderligere oplysninger om stillingen fås hos analysekonsulent Dorte Stenbæk Bentsen på telefon: 20 57 78 75.

Praktikant

Fuldtid